POSEŁ NA SEJM RP - OKRĘG 22

MENU

Rozstrzygnięto przetarg na budowę kolejki linowej nad zaporą w Solinie

Solina to jedno z najbardziej popularnych turystycznych miejsc w Polsce, a kolej linowa będzie prawdopodobnie pierwszą na świecie przebiegającą wzdłuż zapory wodnej.  Co roku nad Jezioro Solińskie przyjeżdża ok. 1,5 mln turystów. Aby uwolnić i w pełni wyeksponować potencjał i walory miejsca, pojawił się pomysł realizacji inwestycji proturystycznej, takiej, która uatrakcyjni ofertę turystyczną całego regionu Bieszczadów – budowy kolei  gondolowej i wieży widokowej nad zaporą w Solinie. 

Projektowana trasa widokowej kolei gondolowej rozpoczyna się od stacji startowej Plasza, zlokalizowanej powyżej deptaka prowadzącego do Korony zapory w Solinie, a stacja końcowa i wieża widokowa o wysokości 56 m mają znajdować się na górze Jawor. Długość trasy kolei to 1,64 km. Najwyższa z podpór kolei ma mieć 99 m wysokości. W ciągu jednej godziny kolej będzie mogła przewieźć około 1200 pasażerów.

Realizacja tak dużego przedsięwzięcia wymaga czasu. Gmina Solina  już w 2016 roku rozpoczęła rozmowy ze spółką Polskie Koleje Linowe  SA. W 2017 roku przeprowadzono badanie ruchu turystycznego, aby móc określić aspekt ekonomiczny i biznesowy inwestycji:  od maja do sierpnia przy wejściu na koronę zapory w Solinie stała gondola kolei linowej, gdzie turyści mieli możliwość wypełnienia krótkiej ankiety dotyczącej atrakcyjności takiego przedsięwzięcia. Zainteresowanie przerosło wszelkie oczekiwania, a wyniki ankiety były bardzo zadowalające i wskazywały jednoznacznie, że taka atrakcja jest oczekiwana i potrzebna. W  2017 roku gmina Solina rozpoczęła procedowanie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, który uwzględnia w swoich zapisach możliwość budowy kolei wraz z całą niezbędną infrastrukturą. W chwili obecnej trwa procedura uzyskania decyzji pozwolenia na budowę dla tej ważnej inwestycji.

Dzisiejszy dzień jest także bardzo ważnym w całym kalendarzu przedsięwzięcia, gdyż właśnie dziś zakończyła pracę komisja przetargowa, powołana do przeprowadzenia przetargu na zbycie gruntów pod planowaną budowę kolei. Udało się pozytywnie  rozstrzygnąć postępowanie i wybrać najkorzystniejszą ofertę  –  złożoną przez PKL SA.

Planowane rozpoczęcie inwestycji to przełom listopada i grudnia bieżącego roku, a zakończenie – maj 2022. 

Facebook
Twitter

Wydarzenia

Komisje Sejmowe

Prawo i sprawiedliwość

Wyszukiwanie

Archiwum

Archiwum
Przejdź do treści