
W kwietniu 2021 roku w Ministerstwie Infrastruktury finalizowaliśmy sprawę budowy nowego mostu kolejowego na Sanie w Przemyślu, dla kolei dużych prędkości. Ustaliliśmy wtedy, że zachowany zostanie historyczny charakter obiektu, a nowy most zostanie wybudowany między zabytkowymi ponad 100-letnimi przęsłami, ratując w ten sposób zabytkowy krajobraz miasta. Prace są intensywne, a dziś wmurowaliśmy kapsułę czasu. Most nad Sanem jest miejscem symbolicznym, swoje przeszedł przed II WŚ, a podczas wojny był świadkiem krwawych walk i wsparciem podczas ucieczek. Chcemy także wzbogacić tę przestrzeń i zapewnić zarówno mieszkańcom, jak i turystom plenerowe obcowanie ze sztuką. I tu rola Muzeum Ziemi Przemyskiej, które włączy się w projekt jako organizator wystaw na pozostawionym dla pieszych starym moście – powiedział szef kancelarii premiera Marek Kuchciński.
Budowa nowego mostu kolejowego w Przemyślu na linii kolejowej nr 91 Kraków Główny:
- 3 listopada 2022 r. rozpoczęły się prace budowlane
- 9 stycznia zamknięto tor nr 2, ruch pociągów odbywał się po torze nr 1,
- 5 maja zamknięto tor nr 1, ruch pociągów odbywa się po by-passie toru nr 2,
- przęsła zabytkowego mostu zostały przesunięte i posadowione na nowe, docelowe
- podpory. Między tymi konstrukcjami budowana jest nowa przeprawa. Są już nowe
- przyczółki, kolejne roboty obejmują filary, m.in. zbrojenia i wykonanie ław
- fundamentowych. Wzdłuż toru nr 2 – od strony Medyki, scalane są elementy docelowych konstrukcji obiektu. Wykonanie „by-passu”, umożliwia prowadzenie ruchu w trakcie realizowanych robót budowalnych
- w listopadzie br. planowane jest oddanie jednego nowego toru na moście do ruchu pociągów, a drugiego w grudniu br.
- prace pod obiektem mają się zakończyć w I kwartale 2024 r.
Efekty :
- powstanie nowy stalowy most kratownicowy, 6-przęsłowy (po 3 przęsła dla
- każdego toru):
- długość blisko 200 m dł. najdłuższego przęsła – 74 m, pozostałe po 56 m;
- wysokość skrajni ul. 22 Stycznia pod obiektem: 3,50 m
- wysokość skrajni ul. Sportowej pod obiektem: 4,60
- dopuszczalna prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się z 40 do 70 km/h, a
- towarowych z 40 do 60 k/h;
- poprawa stanu technicznego obiektu inżynieryjnego, dostosowanie do obecnie
- obowiązujących przepisów w zakresie m.in. nośności, skrajni linii kolejowej oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu pociągów
- sprawny transport kolejowy na trasie ważnej w ruchu międzynarodowym, krajowym i regionalnym
- wyeliminowanie ograniczeń w ruchu drogowym i korzystna zmiana systemu komunikacji w Przemyślu




