POSEŁ NA SEJM RP - OKRĘG 22

MENU

Dzięki nowym projektom transportowym Podkarpacie zyska na atrakcyjności

Dla Podkarpacia realizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK) ma znaczenie strategiczne. Wartość prac zaplanowanych w KPK sięga 2,4 mld złotych. Obejmuje on w sumie 19 przedsięwzięć znajdujących się na listach podstawowej i rezerwowej. Ich celem będzie skrócenie czasu podróży, podniesienie jej komfortu i bezpieczeństwa, a także poprawienie przepustowości tras w województwie.

Z kolej dla transportu samochodowego ogromne znaczenie będzie mieć przyszła Via Carpatia. W jej skład wejdzie biegnąca przez województwo podkarpacki droga ekspresowa S19.

Z Lublina do Stalowej Woli

Jednym z kluczowych projektów ma być modernizacja linii nr 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją. Pochłonie prawie 139 mln zł. Obecnie jest to jednotorowa, niezelektryfikowana trasa, co dość mocno ogranicza ruch pasażerski i wydłuża czas jazdy. Remontu wymagają ponadto położone na trasie mosty i wiadukty. Po zakończeniu robót pociągi mają przyspieszyć do 100-120 km/godz., co skróciłoby czas przejazdu z obecnej godziny i 50 minut do godziny i 25 minut dla składów regionalnych oraz z godziny i 20 minut do godziny i 5 minut dla pociągów międzyregionalnych. Modernizacja torów pozwoliłaby także na przejazd cięższych pociągów towarowych.

Kolejne modernizacje mają być prowadzone na odcinkach linii kolejowych Stalowa Wola – Tarnobrzeg/Sandomierz – Ocice/Padew oraz Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Każde z tych przedsięwzięć ma kosztować ponad 340 mln zł. Pierwszy z nich ma długość 66 kilometrów, drugi znajdujący się na liście rezerwowej liczy 76 kilometrów. Prowadzone roboty będą obejmować także przebudowę peronów na wszystkich przystankach osobowych oraz dostosowanie przystanków do obsługi osób niepełnosprawnych.

Na liście zadań KPK znalazły się także modernizacje m.in. tras Padew – Mielec – Dębica, Boguchwała-Czudec, Jasło – Nowy Zagórz, Jedlicze – Szebnie, Nowy Zagórz – Łupków, Padew – Wola Baranowska, Ocice – Rzeszów czy Medyka – Mościska II. W rezultacie PLK zakłada, że przejazd na trasie Kraków – Rzeszów będzie krótszy o 15 minut, na odcinku Boguchwała – Czudec o cztery minuty, natomiast przejazd z Jasła do Zagórza skróci się o 20 minut. Podróż pomiędzy Rzeszowem a Krosnem zamiast dwóch godzin potrwa godzinę i 20 minut, natomiast pomiędzy Rzeszowem a Przemyślem skróci się z godziny i 25 minut do jednej godziny.

Z Olsztyna do Kielc

Dla poprawy infrastruktury kolejowej Podkarpacia duże znaczenie będzie mieć Realizacja Magistrali Wschodniej. To linie, które łączą: Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów oraz Kielce. Zaplanowane prace mają przyczynić się do zwiększenia przepustowości tras i prędkości pociągów. – Liczymy, że atrakcyjniejsze połączenia doprowadzą do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach towarowych i pasażerskich – stwierdził Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju. Poprawa infrastruktury ma także zwiększyć atrakcyjność wschodnich województw dla inwestycji, a w konsekwencji przyczynić się do przyspieszenia ich rozwoju gospodarczego. Inwestycje w ciągu Magistrali Wschodniej będą finansowane z kilku źródeł. Są nimi CEF, środki krajowe oraz trzy programy operacyjne dotowane ze środków UE: Polska Wschodnia 2014-2020 (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (cztery projekty) oraz Regionalny Program Operacyjny 2014 2020 (dwa projekty). Wartość wszystkich projektów związanych z Magistralą Wschodnią przekroczy 6,5 mld zł.

Z Polski do Grecji

Tak jak Magistrala Wschodnia dla ruchu kolejowego, tak duże znaczenie dla transportu drogowego będzie mieć przyszła Via Carpatia. To planowana wzdłuż wschodniej granicy Polski trasa, która ma integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szybka arteria nie tylko mogłaby ożywić wschodnie województwa, ale także przyczynić się do zwiększenia wymiany gospodarczej z krajami południa Europy. Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpathia wchodzą odcinki dróg: S61, DK8 oraz S19 łączące Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów i Barwinek.

Projekt Via Carpatia powstał 10 lat temu, ale dopiero w październiku tego roku, gdy Parlament Europejski (PE) przyjął sprawozdanie dotyczące infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej, jego realizacja się przybliżyła. – Przyjęto moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE – powiedział europoseł PiS Tomasz Poręba, autor sprawozdania.

Na podkarpackim odcinku trasy kluczowa będzie budowa drogi ekspresowej S19. Obecnie budowane są dwa odcinki tej ekspresówki-Sokołów Małopolski – Stobierna oraz Świlcza-Rzeszów Południe. Po ich zakończeniu w połowie 2017 roku droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała długość ponad 31 km. Natomiast na przełomie roku spodziewane jest uruchomienie drugiego etapu przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy od granicy województw lubelskiego i podkarpackiego do Niska. Podzielono go na trzy fragmenty: Lasy Janowskie – Zdziary o długości ok. 9,3 km, Zdziary-Rudnik nad Sanem o długości ok. 9 km oraz Rudnik nad Sanem-Nisko Południe o długości ok. 6 km. Umowy z wykonawcami zostaną podpisane w drugiej połowie przyszłego roku. Inwestycja ma być zrealizowana w 2021 roku. Cały odcinek S19 pomiędzy Rzeszowem a Lublinem będzie miał długość 158 kilometrów.

tekst: rp.pl

foto: 123RF

Facebook
Twitter

Wydarzenia

Komisje Sejmowe

Prawo i sprawiedliwość

Wyszukiwanie

Archiwum

Archiwum
Przejdź do treści